کد مطلب:195702 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

مبارزه امام صادق
همان گونه كه گفتیم امام صادق (ع) دوش به دوش نهضت عظیم علمی و انقلاب فرهنگی، در هر فرصتی به طاغوت زدایی پرداخت، او هرگز تسلیم طاغوت های عصرش نشد، بلكه همواره با آنها در ستیز بود، و سرانجام در همین راستا، او را شهید كردند.

آن حضرت گر چه قیام مسلحانه بر ضد طاغوت های عصرش نكرد، ولی با شمشیر زبان و قلم، در هر فرصتی به جنگ آنها رفت و آنها را محكوم كرد، و در مورد قیام مسلحانه، به یكی از شاگردانش به نام سدیر كه در كنار چند عدد گوسفند توقف كرده بودند فرمود: «والله لو كان لی شیعه بعدد هذه الجداء ما وسعنی القعود; سوگندبه خدا اگر شیعیان (راستین) من به اندازه تعداد این بزغاله ها بودند، خانه نشینی برایم روا نبود، و قیام می كردم.» وقتی كه سدیر آن بزغاله ها را شمرد، هفده عدد بودند.

امام صادق (ع) همواره مساله ولایت را مطرح می كرد، و می فرمود: «ولایت از نماز، روزه، زكات و حج برتر است، و دلیل آن را چنین ذكر می كرد: «لانها مفتاحهن و الوالی هو الدلیل علیهن; زیرا ولایت كلید همه آنها است، و حاكم و رهبر، راهنمای مردم به سوی همه آنها است.» و گاهی می فرمود: «من مدح سلطانا جائرا و تخفف وتضعضع له طمعا فیه كان قرینه فی النار; كسی كه سلطان ستمگری را تمجید كند، و در برابر او فروتنی و كرنش نماید، تا در كنار او به نوایی برسد، چنین كسی همدم آن سلطان در میان آتش دوزخ خواهد بود.» و زمانی دیگر از رسول خدا (ص) نقل می كرد كه فرمود: «الفقهاء امناء الرسل ما لم یدخلوا فی الدنیا; علمای دین نمایندگان امین پیامبران هستند تا هنگامی كه وارد در دنیا نشده اند.» شخصی از رسول خدا (ص) پرسید: نشانه ورود آنها در دنیا چیست؟

رسول خدا (ص) فرمود: «اتباع السلطان، فاذا فعلوا ذلك فاحذروهم علی دینكم;

پیروی سلطان، هرگاه دانشمندان چنین كنند، برای حفظ دینتان از آنها بپرهیزید.»

منصور دوانیقی، دومین طاغوت خشن عباسی در ضمن نامه ای به امام صادق (ع) نوشت:

«چرا مانند سایر مردم به مجلس ما نمی آیی و جزء اطرافیان ما نمی شوی تا از سوی ما بهره مند گردی؟!»

امام صادق (ع) در پاسخ نوشت: «در نزد ما (از امور مادی) چیزی نیست كه برای آن از تو بترسیم، و در نزد تو از نظر معنوی چیزی نیست كه به خاطر آن به تو امیدوار گردیم، در نزد تو نه نعمتی وجود دارد كه به حضورت بیاییم و به خاطر آن به تو تبریك گوییم، و نه تو خود را در بلا و مصیبت می بینی كه بیاییم و به تو تسلیت بگوییم، بنابراین برای چه نزد تو بیایم و در مجلس تو شركت كنم؟» منصور پس از دریافت این پاسخ كوبنده، نوشت: نزد ما بیا و ما را نصیحت كن.

امام صادق (ع) در جواب نوشت: «كسی كه دنیا خواه است تو را نصیحت نمی كند (زیرا دنیایش به خطر می افتد) و كسی كه آخرت خواه باشد، نزد تو نمی آید.» به این ترتیب امام صادق (ع) انقلاب سیاسی خود را پی ریزی می كرد، و مردم را بر ضد حكومت طاغوتیان می شورانید و از نزدیك شدن به آنها برحذر می داشت، و دو موضوع انقلاب فرهنگی و سیاسی را در راس مسائل، و از مسائل اصلی قرار داده بود، پیروان راستین او نیز باید در همین صراط مستقیم كه همان صراط مستقیم قرآنی است گام بردارند.